Reklamer lokker unge til uhæmmet druk

Nyhed
Lille risiko for virksomhederne men stor risiko for unge mennesker, konstaterer Alkohol & Samfund efter fire års overvågning af Facebook for ulovlig markedsføring af alkohol. På fire år er det blevet til knap 100 klager og bøder for 447.000 kroner. Interesseorganisationen anbefaler bedre kontrol og håndhævelse.

Unge bevæger sig i høj grad på sociale medier, hvor det svømmer med tilbud om ”at drikke sig til ridder fra kl. 10 om morgenen” eller tilbud om +16 fester. Det øger drikkepresset på unge, der i forvejen har et forbrug, hvor de risikerer at komme til skade, blive udsat for vold eller sex, de fortryder dagen efter.

Derfor har Alkohol & Samfund med støtte fra Sundhedsstyrelsen i perioden 2017 til 2020 systematisk screenet Facebook for ulovlig markedsføring af alkohol, heraf om love og retningslinjer er blevet overholdt på området. I 96 klagesager bliver unge under 16 år fx lokket til at drikke alkohol, og unge over 18 år opfordres til uhæmmet druk:

- Vi ser mange og alvorlige overtrædelser, og det her omfatter kun opslag på Facebook. Virksomheder tjener godt på at sælge alkohol til unge, og vores afdækning viser, at mange diskoteker og barer går langt for at lokke unge til at smide hæmninger, svinge dankortet og drikke løs ud over al sund fornuft, siger Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund.

Mens der er en stor risiko for vold, ulykker og dårlige oplevelser for unge ved et højt alkoholindtag over kort tid, så er der en meget lille risiko for virksomhederne, viser undersøgelsen. Forbrugerombudsmanden afgjorde i 2020 en række klager, som Alkohol & Samfund sendte helt tilbage i 2017 og 2018. Alkoholreklamenævnet giver i fire ud af ti klager ikke Alkohol & Samfund medhold. Såfremt nævnet giver medhold i klagen, kan nævnet alene påtale kritik af virksomheden eller videresende sagen til Forbrugerombudsmanden.

Med rapporten håber Alkohol & Samfund at påvise, at der er behov for, at virksomheder tager ansvar for deres markedsføring og håndhæver den gældende lovgivning.

- Vi vil samtidig opfordre Regeringen og Folketingets politikere til, at den eksisterende lovgivning om kontrol og håndhævelse bliver justeret, så lovgivningen tager højde for den virkelighed unge færdes i. Lovgivningen bør i langt højere grad beskytte børn og unge mod et øget drikkepres, siger Ida Fabricius Bruun.

Reklamer påvirker unge til øget alkoholforbrug

Det er veldokumenteret, at børn og unge er letpåvirkelige overfor markedsføring, og det er også doku-menteret, at unge, der er eksponeret for markedsføring af alkohol, drikker mere end jævnaldrende, der ikke er blevet eksponeret. Derfor anbefaler World Health Organization (WHO) en restriktiv lovgivning i forhold til markedsføring af alkohol i lande, der ønsker at reducere et skadeligt forbrug af alkohol.

- Den danske lovgivning er, modsat resten af Norden, yderst liberal på området. Én paragraf i lov om markedsføring beskytter unge under 18 år imod alkoholreklamer, og klager ved Forbrugerombudsmanden kan føre til en sagsbehandlingstid på to til tre år. Branchen er samtidig selvreguleret via Alkoholreklamenævnets retningslinje, som skal passe på unge over 18 år. Det skulle ellers sikre, at man blandt andet ikke opfordrer til uhæmmet druk, så man kommer til fare for sig selv eller andre. Og der viser vores afdækning, at markedsføringen igen og igen opfordrer til uhæmmet druk. Samlet set ser vi ingen kontrol fra andre end os, mangel på håndhævelse og få, ubetydelige konsekvenser for virksomhederne ved overtrædelser, siger Ida Fabricius Bruun.

Fakta

Alkohol & Samfund har fra 2017 til 2020 anmeldt 96 opslag på Facebook, hvor det er vurderet, at opslag enten har været i strid med markedsføringsloven - håndhævet af Forbrugerombudsmanden - eller i strid med Alkoholreklamenævnets retningslinjer for markedsføring af alkohol. I perioden 2017 til 2020 er der truffet afgørelse i flere sager hos Forbrugerombudsmanden og udstedt bøder til 12 virksomheder på i alt 447.000 kr.
Alkohol & Samfunds rapport om ulovlig markedsføring af alkohol i perioden 2017 til 2020

Udvalgte fakta fra rapporten