Ny kampagne bryder tabuet for at få flere i alkoholbehandling
En dreng rydder op, smører madpakke og rydder de tomme flasker væk, inden han forsigtigt lægger et tæppe
over sin far, som er gået kold på sofaen. På bordet ved siden af faderen, lægger drengen madpakken med en lille besked – Alkolinjen 80 200 500, står der med sirlig barneskrift.
Manden og drengen er skuespillere i en ny kampagnefilm fra Alkohol & Samfund og TrygFonden. Men manden kunne være en af de 140.000 danskere, der er afhængige af alkohol. Han kunne også være en ud af godt en halv million, som drikker mere end Sundhedsstyrelsens højrisikogrænser og altså er i høj risiko for at få en af de 200 sygdomme, der er direkte relateret til et højt alkoholforbrug.
Og drengen kunne være et af de 122.000 børn, som vokser op i en familie, hvor alkohol fylder for meget. 'Vær der for dem, der er der for dig' er pay-off for kampagnen, som skal få flere til at opsøge behandling, hvis de har problemer med alkohol.
Vigtigt at familier får hjælp til alkoholproblemer i tide
– Alkoholproblemer har altødelæggende konsekvenser for de familier, der bliver ramt. For børnene og for ægtefællen eller samleveren. Men også for den, der drikker så meget, at han eller hun risikerer at miste både familien, jobbet og vennerne. Derfor er det så uhyre vigtigt, at familier får hjælp i tide – og det gør alt for få desværre i dag, siger Peter Konow, direktør i Alkohol & Samfund, som sammen med TrygFonden står bag den nye kampagne.
Ifølge nye tal fra Sundhedsdatastyrelsen blev omkring 7.650 unikke borgere indskrevet i offentligt finansieret alkoholbehandling i 2017, og tallet har været nogenlunde stabilt. De seneste undersøgelser viste, at mennesker i gennemsnit har et alkoholproblem i 11 år, før de søger hjælp.
For få kender til alkoholbehandling
Ifølge en befolkningsundersøgelse foretaget af Epinion for Alkohol & Samfund i 2018, svarer 45 procent af befolkningen, at de ikke ved, at kommunen skal tilbyde behandling for alkoholproblemer.
– Alle har ret til gratis alkoholbehandling i kommunerne, men alt for få kender til det og alt for få benytter sig af det. Ofte er man måske usikker på, hvad behandlingen indebærer og tror, at man bliver halvt spærret inde i flere måneder iført tøfler og slåbrok. Men sandheden er, at behandlingen ofte er tilrettelagt sådan, at den, der er i behandling, fortsat kan passe både job og familieliv, siger Frederik Mühldorff Sigurd, projektchef i TrygFonden.
Kampagnen kører fra mandag den 4. marts til den 17. april 2019 på sociale medier, udvalgte tv-kanaler samt på plakater i gadebilledet. 63 kommuner deltager i kampagnen med egne events.