Alkoholfri øl

Alkoholfrie øl står overfor et folkeligt gennembrud

Nyhed
Bryggerierne storsatser på alkoholfrie øl og forventer en fordobling af markedet indenfor få år. Det kan nedsætte danskernes alkoholforbrug, mener Alkohol & Samfund – hvis altså producenterne gør dem billigere end øl med alkohol og markedsfører dem ligeså effektivt som drikkevarer med procenter.

Af Christian Andersen, journalist

Aldrig før har de alkoholfrie øl været så meget i fokus hos bryggerierne – selvom markedet for alkoholfrie øl ikke udgør mere end maksimalt tre procent.

Sidste år blev der solgt 4,7 mio. liter alkoholfrit øl i Danmark. Det er en femdobling på fem år. Dengang var der kun et par varianter af alkoholfrie øl at vælge imellem – i dag er der omkring 50 varianter.

Carsten Nørland, nordisk direktør i Royal Unibrew, er nærmest jubeloptimist, når det gælder fremtiden for alkoholfrie øl.

Bryggeriet har netop relanceret Royal 0.0 Procent med en ny smag. Den nye øl og andre varianter kan ifølge Carsten Nørland på sigt være med til, at de alkoholfrie øl udgør op til 15 procent af produktionen hos Royal Unibrew.

‒ Der er flere grunde til, at forbrugerne oftere og oftere foretrækker en øl uden alkohol. Blandt de unge er der fx en tendens til moderat forbrug af alkohol. Enten drikker de færre øl af en højere kvalitet eller også vælger de øl uden alkohol, siger Carsten Nørland.

Alkoholfrie øl skal erstatte øl med alkohol

I Alkohol & Samfund hilser leder af Alkolinjen, Bjarne Stenger Elholm, trenden med alkoholfrie øl velkommen.

‒ Det er klart, at alkoholfrie alternativer kan gøre det nemmere for folk at sætte deres forbrug ned, ligesom de nye produkter kan være en fordel for mennesker, der tidligere har haft et alkoholproblem eller af andre grunde ikke kan tåle eller har lyst til at drikke, siger han og fortsætter:

‒ Men for at de alkoholfrie alternativer skal batte noget for danskernes alkoholforbrug, så skal de jo netop bruges og markedsføres som erstatning for øl eller andre drikkevarer med alkohol, og ikke som erstatning for sodavand eller vand, siger Bjarne Stenger Elholm, der kommer med en opfordring til bryggerierne:

‒ Hvis de nye øltyper for alvor skal rykke ved folkesundheden, bør alkoholfrie øl koste det samme eller mindre end øl med procenter. Samtidig vil det da klæde bryggerierne at gøre lige så meget ud af markedsføringen af alkoholfrie øl, som de gør ud af alkoholreklamer, siger han.

Kommunikationschef Louis Honoré, Bryggeriforeningen, mener ikke, at de alkoholfrie øl generelt vil sluse folk ind i øllets verden. Øllene vil erstatte andre drikke, herunder øl med alkohol.

‒ Alkoholfri øl har ikke tag i folk under 25. Så sandsynligheden for, at unge bliver introduceret for øl via alkoholfri øl, er meget lav. Når folk vælger alkoholfri øl, vælger de naturligvis en anden drikkevare fra. Ved frokosttid ville de typisk have drukket vand, juice eller en læskedrik, hvis der ikke havde været en god alkoholfri øl til rådighed. Det samme gælder til dels ved middagen, men her kan det også være vin eller øl med alkohol, folk erstatter med alkoholfri øl. Det er vores fornemmelse, at der heldigvis er nogle, der sidst på aftenen lader være med at tage den femte eller sjette drink – eller glas vin eller øl med alkohol – og i stedet snupper en alkoholfri øl, udtaler Louis Honoré.

Sådan sænker du dit alkoholforbrug
Nyhed
Bliv klogere på hvad du får ud af at sænke dit alkoholforbrug eller stoppe med at drikke alkohol. Alkohol & Samfund har samlet nogle simple råd, opskrifter til alkoholfrie drinks, en oversigt over alkoholfrie øl og meget mere.

Det er en udfordring at ændre øltraditioner

Carsten Nørland har også bemærket, at frokostøllen er på vej tilbage, men i form af en alkoholfri øl.

‒ Der er næppe tvivl om, at markedet for alkoholfrie øl er i stigning, men vi har også at gøre med et marked som er meget traditionsbundet. Forbrugerne har for vane at drikke øl på de 4,0-5,0 procent, og for mange vil det være et stort skridt at gå ned i procenter, siger Carsten Nørland.

Han indrømmer, at trægheden i markedet også skyldes, at smagen af alkoholfrie øl tidligere ikke var god. De mange nye varianter af alkoholfrie øl indenfor øllets forskellige typer, fx india pale ale, hvedeøl og pilsner, med tiden nok skal få forbrugerne overbevist om kvaliteten af de alkoholfrie øl, mener Carsten Nørland.

De små ølproducenter vil også

Selvom Carlsberg med Nordic serien sidder på cirka halvdelen af markedet for alkoholfrie øl i Danmark og Royal Unibrew halser efter med deres brands, er de små, danske bryggerier også på vej ind på markedet.

Svaneke Bryghus var først med serien Don’t Worry. Brygmester Jan Paul er ikke i tvivl om, at alkoholfrie øl med tiden kan blive ligeså gode som øl med alkohol og han forventer, at markedet vil eksplodere.

‒ Alkoholfrie øl er et sundt alternativ til læskedrikke og et sikkert alternativ til almindelige øl. Der kan dog være udfordringer med at finde den smagsmæssige balance, og groft sagt synes jeg, at alkoholfrie øl fra de store bryggerier er skuffende, men fx Mikkellers Drink’n the Sun er fin. Da jeg startede med alkoholfrit øl i 2014 var der kun de store bryggeriers produkter at sammenligne sig med, siger Jan Paul.

Alkoholfrie øl er også en del af ølrevolutionen

Forbrugerne er positive overfor udviklingen i de alkoholfrie øl. Klaus Rehkopff, formand for forbrugerorganisationen Danske Ølentusiaster med 8500 medlemmer, siger:

‒ De alkoholfrie øl har ændret sig meget i takt med ølrevolutionen de sidste 20 år. Før da var øllene i bedste fald smagsløse, i værste direkte modbydelige. Med tilkomsten af mange nye specialøl, er også markedet for alkoholfrie øl vokset støt, og udbredelsen stiller stadig højere krav til bryggerierne om gode smagsoplevelser.

Eksperterne smager på de alkoholfrie øl
Nyhed
Alkoholfrie øl er hype blandt bryggere og forbrugere. Alkohol & Samfund har testet 19 varianter af de alkoholfrie øl, for at finde den bedste øl uden procenter.
Læs vores test af alkoholfrie øl og se vinderen her