Danske unge er blandt de unge i Europa, der drikker mest. Samtidig er dansk markedsføringslov om alkohol meget lempelig sammenlignet med andre lande i Norden. Der er derfor plads til flere stramninger i loven, som kan mindske eksponeringen af alkoholreklamer overfor børn og unge.
Dansk markedsføringslov siger, at markedsføring af alkohol ikke må være rettet mod børn og unge under 18 år. Desuden fastslår restaurationsloven, at man ikke må udskænke alkohol til unge under 18 år.
Alkoholreklamer er ikke for børn og unge
Enhver form for markedsføring af rusmidler, herunder alkohol eller med hentydninger til alkohol i reklamer rettet mod børn og unge er i strid med markedsføringsloven. Det betyder for eksempel at såkaldte ”sodavandsdiskoteker,” hvor børn bliver opfordret til at deltage i lege, der ligner druklege, stadig vil være i strid med lovgivningen, selvom det foregår uden alkohol. Derudover skal virksomheder udvise særligt hensyn ved reklamer på offentlige steder, som indeholder billeder af alkohol, selvom de ikke er målrettet børn og unge. Det er for eksempel ved fritids- eller uddannelsesinstitutioner, hvor børn og unge under 18 år opholder sig. Det samme gælder for hjemmesider, som bruges meget af børn og unge, for eksempel på sociale medier.
Markedsføring af alkohol kan øge børn og unges lyst til at drikke alkohol
Det er vigtigt at begrænse markedsføring af alkohol, da særligt børn og unge let påvirkes af reklamer. Derfor har alkoholproducenter og diskoteker et ansvar for ikke at opfordre unge til at drikke alkohol. Alkoholproducenter reklamerer for deres produkter, når de sponsorerer realityprogrammer, sportsarrangementer og musikfestivaler, hvor unge i høj grad påvirkes af markedsføringen. Alkohol bliver forbundet noget positivt, herunder fællesskab, begejstring og succes. Det kan øge børn og unges motivation for at drikke.
Flere diskoteker overtræder loven
Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet er de to instanser, der kan anmelde alkoholproducenter eller diskoteker ved overtrædelsen af loven. Hvis en virksomhed overtræder markedsføringsloven, kan de straffes med bøde eller få indskærpet regler, mens Alkoholreklamenævnet kan give offentlig kritik. Alkohol & Samfunds rapport "En gratis omgang" dokumenterer, hvordan næsten halvdelen af de undersøgte diskoteker, markedsfører alkohol og druk til børn og unge under 18 år i 2017. Samtidig viser rapporten, at der sjældent bliver foretaget kontrol med om loven overholdes.
I juni i år, har Forbrugerombudsmanden dog offentliggjort, at de har politianmeldt seks diskoteker for ulovlig markedsføring af alkohol til mindreårige, efter Alkohol & Samfund og Alkoholnævnet har klaget til Forbrugerombudsmanden. Du kan læse mere om sagen her.
En strammere lov kan få unge til at drikke mindre
I Danmark er reglerne for markedsføring langt mere lempelig end i de andre nordiske lande, desuden er kontrollen af markedsføring i Danmark begrænset. En stramning af markedsføring af alkohol, kan sammen med andre strukturelt forebyggende tiltag som for eksempel højere pris og aldersgrænse, være med til at mindske unges alkoholforbrug.