Danmark forstår at markedsføre alkohol

Danske unge er blandt de unge i Europa, der drikker mest. Samtidig er dansk markedsføringslov om alkohol meget lempelig sammenlignet med andre lande i Norden. Der er derfor plads til flere stramninger i loven, som kan mindske eksponeringen af alkoholreklamer overfor børn og unge.

Dansk markedsføringslov siger, at markedsføring af alkohol ikke må være rettet mod børn og unge under 18 år. Desuden fastslår restaurationsloven, at man ikke må udskænke alkohol til unge under 18 år.

Det siger markedsføringsloven

Handelspraksis rettet mod børn og unge

§ 11. Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke direkte eller indirekte opfordre til vold eller anden farlig eller hensynsløs adfærd eller på utilbørlig måde benytte sig af vold, frygt eller overtro som virkemidler.

Stk. 2 Handelspraksis rettet mod børn og unge under 18 år må ikke indeholde omtale af, billeder af eller henvisninger til rusmidler, herunder alkohol.

Kilde: Retsinformation.dk..

Alkoholreklamer er ikke for børn og unge

Enhver form for markedsføring af rusmidler, herunder alkohol eller med hentydninger til alkohol i reklamer rettet mod børn og unge er i strid med markedsføringsloven. Det betyder for eksempel at såkaldte ”sodavandsdiskoteker,” hvor børn bliver opfordret til at deltage i lege, der ligner druklege, stadig vil være i strid med lovgivningen, selvom det foregår uden alkohol. Derudover skal virksomheder udvise særligt hensyn ved reklamer på offentlige steder, som indeholder billeder af alkohol, selvom de ikke er målrettet børn og unge. Det er for eksempel ved fritids- eller uddannelsesinstitutioner, hvor børn og unge under 18 år opholder sig. Det samme gælder for hjemmesider, som bruges meget af børn og unge, for eksempel på sociale medier.  

Markedsføring af alkohol kan øge børn og unges lyst til at drikke alkohol

Det er vigtigt at begrænse markedsføring af alkohol, da særligt børn og unge let påvirkes af reklamer. Derfor har alkoholproducenter og diskoteker et ansvar for ikke at opfordre unge til at drikke alkohol. Alkoholproducenter reklamerer for deres produkter, når de sponsorerer realityprogrammer, sportsarrangementer og musikfestivaler, hvor unge i høj grad påvirkes af markedsføringen. Alkohol bliver forbundet noget positivt, herunder fællesskab, begejstring og succes. Det kan øge børn og unges motivation for at drikke.

Alkoholreklamenævnets retningslinjer

Ansvarlig markedsføring
§ 3 De erhvervsdrivende skal ved markedsføring af alkoholholdige drikkevarer udvise en ansvarlig adfærd ved at tage særligt hensyn til de sociale, sundhedsmæssige og forbrugermæssige aspekter, der er forbundet med alkoholindtagelse.
Stk. 2 Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må ikke opfordre til et stort eller umådeholdent forbrug.
Stk. 3 Markedsføringen må ikke fremstille afholdenhed eller moderat forbrug på en nedsættende måde.

Børn og unge
§ 6 Markedsføringen af alkoholholdige drikkevarer må, uanset hvilken form den antager, aldrig rette sig mod børn og unge.
Stk. 2 Markedsføringen må aldrig anvende personer, der på grund af deres unge udseende giver indtryk af, at unge mennesker drikker alkoholholdige drikkevarer.
Stk. 3 Modeller, skuespillere og lignende, der anvendes i markedsføringen skal være, og se ud til at være, mindst 25 år.
Stk. 4 Markedsføringen må derudover aldrig finde sted i medier, hvor over 30 % af publikum er, eller med rimelighed vurderes at være, børn og unge.

Kilde: alkoholreklamenaevnet.dk

Flere diskoteker overtræder loven

De seks politianmeldte diskoteker

Forbrugerombudsmanden har politianmeldt følgende seks diskoteker:

  • Dr. Emils i Marielyst (1 opslag)
  • Mona i Maribo (1 opslag)
  • Temabar i Vejle (5 opslag)
  • Temabar i Viborg (2 opslag)
  • One i Fredericia (3 opslag)
  • Retro i Helsingør (22 opslag)
Kilde: forbrugerombudsmanden.dk

Forbrugerombudsmanden og Alkoholreklamenævnet er de to instanser, der kan anmelde alkoholproducenter eller diskoteker ved overtrædelsen af loven. Hvis en virksomhed overtræder markedsføringsloven, kan de straffes med bøde eller få indskærpet regler, mens Alkoholreklamenævnet kan give offentlig kritik. Alkohol & Samfunds rapport "En gratis omgang" dokumenterer, hvordan næsten halvdelen af de undersøgte diskoteker, markedsfører alkohol og druk til børn og unge under 18 år i 2017. Samtidig viser rapporten, at der sjældent bliver foretaget kontrol med om loven overholdes.
I juni i år, har Forbrugerombudsmanden dog offentliggjort, at de har politianmeldt seks diskoteker for ulovlig markedsføring af alkohol til mindreårige, efter Alkohol & Samfund og Alkoholnævnet har klaget til Forbrugerombudsmanden. Du kan læse mere om sagen her. 

Retter diskotekerne deres reklamer mod unge under 18 år, må alkohol ikke indgå i markedsføringen. Overtrædelse af forbuddet politianmelder vi, fordi hensigten med forbuddet er at beskytte de unge.
Christina Toftegaard Nielsen, Forbrugerombudsmand

En strammere lov kan få unge til at drikke mindre

I Danmark er reglerne for markedsføring langt mere lempelig end i de andre nordiske lande, desuden er kontrollen af markedsføring i Danmark begrænset. En stramning af markedsføring af alkohol, kan sammen med andre strukturelt forebyggende tiltag som for eksempel højere pris og aldersgrænse, være med til at mindske unges alkoholforbrug.

Regler for markedsføring af alkohol i de nordiske lande

Sverige
Forbud mod markedsføring til børn og unge under 25 år. Markedsføring af alkohol må ikke forekomme ved begivenheder, som for eksempel festivaler, hvis ikke mindst 70 procent af de besøgende er over 25 år. Dette gælder også ved markedsføring på hjemmesider. Derudover må der ikke reklameres med alkohol, der har en alkoholprocent over 15 procent.

Norge
Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.

Finland
Det er ulovligt at markedsføre alkohol til mindreårige. Biografer må ikke sende reklamer om alkohol i tidsrummet 7-19. I 2015 blev Finland et af de første lande til at forbyde reklamer for alkohol på de sociale medier.

Island
Total forbud imod at markedsføre for alkohol overfor forbrugere på alle platforme.

Kilde: konsumentverket.se, forbrukerombudet.no, kuluttajavirasto.fi, neytendastofa.is

 

 

Det siger markedsføringsloven om alkohol
markedsføringslov