Sikre håndhævelse af salg af alkohol til personer under 18 år

Høringssvar
Høringssvar til udkast til forslag til lov om ændring af lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om røgfri miljøer. (Implementering af dele af delegeret direktiv vedrørende opvarmede tobaksvarer samt andre præciseringer og tekniske justeringer)

Generelle bemærkninger

Alkohol & Samfund takker Indenrigs- og Sundhedsministeriet for at give mulighed for at give bemærkninger til lovforslaget om lov om tobaksvarer m.v., lov om elektroniske cigaretter m.v., lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år og lov om røgfri miljøer.

Alkohol & Samfund ser et stort behov for at sikre håndhævelse for salg af alkohol både fysisk i butikker og hos onlineforhandlere. Grundlæggende ser vi et behov for styrket forebyggelse af børn og unges alkoholforbrug i form af strukturelle tiltag, herunder alderskontrol for salg af alkohol. Derfor imødekommer vi lovforslaget. Alkohol & Samfund har særligt interesseret sig for det afsnit der omhandler præcisering af kravene til alderskontrol og Sundhedsstyrelsens skilte.

Dog vil Alkohol & Samfund anvende anledning til at gøre opmærksom på, at vi kan konstatere på baggrund af vores mystery shopping undersøgelser, at håndhævelsen af loven for salg af alkohol er utilstrækkelig. Samtidig ser vi danske unge, der drikker meget, tidligt og på en uhensigtsmæssig måde. Derfor er der behov for en yderligere skærpning for at sikre loven bliver håndhævet for salg af alkohol både online og i fysiske butikker.

Til sidst vil Alkohol & Samfund understrege, at én samlet 18-årsgrænse for al salg af alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover, vil være et effektivt tiltag for at gøre det nemmere for detailhandlen at håndhæve aldersgrænserne for salg af alkohol, samt et vigtigt tiltag for at udskyde danske børn og unges alkoholdebut

Tekstnære bemærkninger

Kapitel 2.2.3 Præcisering af krav til alderskontrol og Sundhedsstyrelsens skilte

Effektiv alderskontrol ved fysiske salgssteder

Det foreslås, at på fysiske salgssteder vil alderskontrollen skulle ske ved at efterspørge gyldig billedlegitimation, hvis sælgeren er i tvivl om, hvorvidt kunden opfylder aldersgrænserne.” (s. 16)

Alkohol & Samfunds mystery shopping undersøgelser viser at børn og unge helt ned til 13 år kan købe alkohol i kiosker, supermarkeder og på tankstationer. Ved test af 16-årsgrænsen kunne de unge købe alkohol i 79% af tilfældene i 2020, mens de unge, der testede 18-årsgrænsen kunne købe alkohol i 65% af tilfældene.[1] Derfor mener vi, at lovgivningen ikke er skærpet nok, hvis der ønskes effektiv håndhævelse. I det svenske Systembolaget er det lovpligtigt, at alle kunder under 25 år viser billedelegimitation[2]. I Danmark bør fysiske salgssteder pålægges altid at spørge kunder, der er eller ser ud til at være under 25 år om gyldig legitimation ved salg af produkter, der har en aldersbegrænsning, herunder alkoholholdige varer.

Effektivt alderskontrolsystem

”Ved markedsføring af produkterne online foreslås det, at der skal etableres og drives et generelt alderskontrolsystem. Alderskontrolsystemet skal sikre, at kunden ikke kan gennemføre køb af produkterne uden først utvetydigt at tilkendegive, at kunden opfylder aldersgrænserne.” (s. 16)

Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at der allerede findes effektive metoder til at verificere alder ved onlinesalg af alkohol fx ved brug af MitID. I Alkohol & Samfunds mystery shopping undersøgelse[3] af salg af alkohol fra onlineforhandlere, var Rema1000 den eneste forhandler med et alderskontrolsystem, der effektivt forhindrede mindreårige i at købe alkohol online. Rema1000 anvendte MitID (dengang NemID), der kontrollerede køberens alder og afviste gennemførelse af købet. Derfor opfordrer vi til, at onlineforhandlere af alkohol pålægges at anvende MitID ved køb af alkohol, for effektivt at forhindre onlinesalg af alkohol til mindreårige.

Derfor finder Alkohol & Samfund det særligt problematisk, at følgende bemærkninger til §2, stk. 3 og §3, til nr. 3 (s. 44-45), da det ikke sikrer, at aldersverificeringen foregår effektivt:

”Ved utvetydig tilkendegivelse skal forstås, at kunden direkte skal forholde sig til og foretage en aktiv handling for at verificere sin alder. Det er således som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt, hvis kunden alene skal acceptere de generelle handelsbetingelser, som indeholder et krav om at kunden skal være fyldt 18 år. Det betyder f.eks. at accept af generelle handelsbetingelser og bekræftelse af, at kunden er fyldt 18 år skal meddeles separat”

”Alderskontrolsystemet skal sikre, at kunden ikke kan gennemføre køb af produkterne uden først utvetydigt at tilkendegive, at kunden opfylder aldersgrænsen.

Der er ikke krav til den konkrete metode, hvorpå kunden tilkendegiver sin alder (pop up, afkrydsning eller andet). Alderskontrolsystemet kan f.eks. bestå af en fast procedure for, at kunden ved køb af produktet vil blive præsenteret for et spørgsmål om, hvorvidt kunden er over 16 år. Denne tilgang bygger på den aktuelle praksis på området samt forslaget til et alderskontrolsystem, når elektroniske cigaretter og genopfyldningsbeholdere med nikotin markedsføres til danske forbrugere ved hjælp af fjernsalg på tværs af grænser, jf. bemærkningerne til § 15, stk. 2, i lov om elektroniske cigaretter,

jf. Folketingstidende 2015-16, tillæg A, L 144 som fremsat, side 44. Ved utvetydig tilkendegivelse skal forstås, at kunden direkte skal forholde sig til og foretage en aktiv handling for at verificere sin alder. Det er således som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt, hvis kunden alene skal acceptere de generelle handelsbetingelser, som indeholder et krav om, at kunden skal være fyldt 16 år. Det betyder f.eks. at accept af generelle handelsbetingelser og bekræftelse af, at kunden er fyldt 16 år skal meddeles separat.

En deaktiveret ordre på baggrund af betalingskortet, f.eks. ved brug af korttyper, der kun kan udstedes til personer under 18 år, er ikke tilstrækkeligt i sig selv til at opfylde kravene om utvetydig tilkendegivelse. Det er heller ikke tilstrækkeligt i sig selv, hvis købet ophæves eller ordren ikke bliver leveret, idet kunden i disse tilfælde ikke har afgivet en tilkendegivelse. (s. 47-48)

Med overstående krav til ”utvetydig tilkendegivelse af alder” er det meget nemt at omgå aldersgrænserne. Det har Alkohol & Samfund netop bevist ved tidligere undersøgelser af online salg af alkohol.

Opmærksomhed på tredjeparters salg af alkohol fx leveringsbud

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser til §3, til nr. 4: ”Det påhviler den person eller virksomhed m.v. der erhvervsmæssigt markedsfører produkterne på hjemmesider, profiler, apps m.v. at sikre, at der ikke sælges alkoholholdige drikkevarer med en alkoholvolumenprocent på 1,2 eller derover til børn og unge under 16 år i strid med reglerne i § 2, stk. 1, og den foreslåede § 2 a, stk. 4, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år.” (s. 48)

Alkohol & Samfund gør opmærksom på, at dette er væsentligt, da det kan være uklart ved køb gennem tredjepart fx brug af udbringningsservices (Fx Wolt.dk eller Snackreload.dk). Det skal være tydeligt at udbringningsvirksomheden også skal verificere alder – gerne elektronisk, da køb foregår ”online” via app eller hjemmeside. Det opfordres til at Sikkerhedsstyrelsen fører tilsyn med disse typer af virksomheder.  

Sikre at Sikkerhedsstyrelsens kan føre effektiv kontrol af håndhævelsen for salg af alkohol

Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser til §3, til nr. 10: ”Det fremgår af § 2 b, stk. 1, i lov om forbud mod salg af tobak og alkohol til personer under 18 år, at Sikkerhedsstyrelsen fører kontrol med, at kravene i §§ 1-2 a og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk. 6, overholdes. Af lovens § 2 b, stk. 2, fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter til enhver tid uden forevisning af legitimation har adgang til forhandleres butikslokaler med henblik på at kontrollere overholdelsen af §§ 1-2 a og regler udstedt i medfør af § 2 a, stk. 6. Af lovens § 2 b, stk. 3, fremgår det, at Sikkerhedsstyrelsens repræsentanter mod behørig legitimation og uden retskendelse kræve kan at få meddelt alle oplysninger fra detailforhandlere og købere af alkohol, tobaksvarer, tobakssurrogater og urtebaserede rygeprodukter, der er nødvendige for kontrollen efter stk. 1.” (s. 55)

 ”Efter § 15 a, stk. 1, i kapitel 6, i samme lov kan indenrigs- og sundhedsministeren bemyndige Sikkerhedsstyrelsen til at føre kontrol med, at kravet i § 15, stk. 1, overholdes. Det følger af bestemmelsens stk. 2, at indenrigs- og sundhedsministeren kan fastsætte regler om adgangen til at påklage afgørelser, der er truffet i henhold til bemyndigelsen efter stk. 1, herunder at afgørelserne ikke skal kunne påklages. Af samme bestemmelses stk. 3 følger, at ministeren endvidere kan fastsætte regler om udøvelsen af de beføjelser, som Sikkerhedsstyrelsen bliver bemyndiget til at udøve efter stk. 1.” (s. 17)

Sikkerhedsstyrelsens kontrol med overholdelsen af aldersgrænser burde være ent væsentlig faktor for at begrænse ulovligt salg af alkohol til mindreårige. Men Sikkerhedsstyrelsens kontroller har vist sig ikke at være en effektiv metode til at sikre fysiske salgssteders håndhævelse af loven.

Alkohol & Samfund har aktivt testet om fysiske salgssteder håndhæver loven om salg af alkohol ved mystery shopping. Mystery shopping er en metode, hvor 13-15-årige tester køb af alkohol for 16-årsgrænsen og 16-17-årige tester køb af alkohol for 18-årsgrænsen.

Sikkerhedsstyrelsen har ikke hjemmel til at foretage mystery shopping. Ud af de 550 alderskontroller Sikkerhedsstyrelsen foretog i 2020, observerede styrelsen kun to tilfælde af ulovligt salg af alkohol til mindreårige[4]. I 2020 fandt Alkohol & Samfund i en stikprøve til sammenligning brud i 82 ud af 110 tilfælde[5].

Hvis man reelt ønsker at sikre, at salgssteder ikke sælger alkohol ulovligt til børn og unge, så bør Sikkerhedsstyrelsen sikres hjemmel til at udføre mystery shopping for at skabe en effektiv kontrol, der sikrer håndhævelse af loven mere effektivt.

Mystery shopping har en dokumenteret effekt i andre europæiske lande til øget håndhævelse af loven for salg af alkohol. Derfor vurderer Alkohol & Samfund, at mystery shopping kan være et nyttigt initiativ til øge håndhævelsen af loven og reducere ulovligt salg af alkohol til mindreårige i Danmark. I Norge har mystery shopping medvirket til, at ulovligt salg af alkohol er faldet fra 40 % i 2007 til 18,5 % i 2019[6]. Salget af alkohol til unge under aldersgrænserne er altså mere end halveret i løbet af de 12 år, som Juvente har gennemført mystery shoppingen. Ligeledes i Schweiz har vedvarende mystery shopping ændret ID-kulturen. Aldersgrænserne for salg af alkohol ligner de danske med 16 år for salg af øl og vin, samt 18 år for salg af spiritus. Da de første mystery shoppere forsøgte at købe alkohol i 2000, blev de kun spurgt om ID i 3,5 % af købsforsøgene[7]. I 2019 blev mystery shoppere bedt om at vise billede-ID i 80 % af købsforsøgene[8]. I Schweiz er mystery shopping indskrevet i loven og opgaven ligger hos den Schweiziske Føderale Toldadministration. Mystery shoppingen bliver varetaget af både private institutioner og myndighederne efter en procedure, der svarer til den Alkohol & Samfund anvender.

 

[4] Tal indhentet fra Sikkerhedsstyrelsen i november 2020

[6] Skjenkekontrollen, 2019. Kontrollrapport 2019. Oslo: Juvente; 2019. s. 1-20. Hentet fra https://om.skjen-kekontrollen.no/wp-content/uploads/2020/03/Kontrollrapport-2019-ferdig.pdf

[7] Europa Kommissionen, 2012. Eyes on Ages A research on alcohol age limit policies in European Member States. Legislation, enforcement and research. Holland: Dutch Institute for Alcohol Policy. s. 51. Hentet fra https://ec.europa.eu/health/sites/health/files/alcohol/docs/eyes_on_ages_report_en.pdf

[8] Swiss Customs Administration, 2020. “Test purchases”. Hentet d. 9.12.2020 fra https://www.ezv.ad-min.ch/ezv/en/home/topics/alcohol/praevention_jugendschutz/praeventionsinstrumente/testkae-ufe.html