Håndhævelse af loven om salg af alkohol, tobak og håndkøbsmedicin

Politikoplæg
Fra 1. januar 2019 har Sikkerhedsstyrelsen ført tilsyn med, om aldersgrænserne for salg af alkohol, tobak og håndkøbsmedicin bliver overholdt. Sikkerhedsstyrelsen har imidlertid ikke observeret ét ulovligt salg ved de fysiske kontroller. Alkohol & Samfund foreslår, at Sundhedsministeriet bemyndiger Sikkerhedsstyrelsen til at udføre Mystery Shopping-kontroller og til at udskrive bøder.

Sikkerhedsstyrelsen har 0,7 årsværk til at kontrollere salget af alkohol, tobak og håndkøbsmedicin. Det svarer til en halv million kroner, og med den bevilling forventer Sikkerhedsstyrelsen at kunne gennemføre 200 fysiske kontroller og 170 online kontroller i år. De fysiske kontroller sker ved, at en tilsynsførende fra Sikkerhedsstyrelsen anonymt observerer butikker for at se, om der bliver solgt alkohol, tobak eller håndkøbsmedicin ulovligt. Sker der et ulovligt salg, bliver køber, sælger og butiksejer orienteret om det og en overtrædelse kan føre til politianmeldelse.
 

Lad Sikkerhedsstyrelsen udføre Mystery Shopping og udskrive bøder
Vi vurderer, at bevisindsamlingen ved den nuværende metode for fysiske kontroller er svær. Der er ingen garanti for, at en butik overholder reglerne for salg af alkohol, tobak og håndkøbsmedicin, hvis ikke varerne bliver forsøgt købt i det tidsrum, Sikkerhedsstyrelsens er til stede i en butik. Derfor ønsker vi, at Sundhedsministeriet bemyndiger Sikkerhedsstyrelsen til at udføre Mystery Shopping-kontroller med børn under 18 år. Her tester mystery shoppere, der er for unge til at købe varerne, om det alligevel sælges. Ved Mystery Shopping vil det være let at bevise, om butikkerne sælger alkohol, tobak eller håndkøbsmedicin ulovligt, og spildtiden i butikkerne, hvor man venter på, at der skal ske et ulovligt salg, er begrænset.

Hvis butikken overtræder loven, bør det munde ud i bødestraf på stedet, så butikkerne ændrer adfærd. Påtaler og løftede pegefingre gavner ikke, og Alkohol & Samfund mener derfor, at sanktionen bør falde i det øjeblik, Sikkerhedsstyrelsen observerer ulovligt salg.

Det er effektivt i håndhævelse og signalerer en tydelig konsekvens. Ligesom ved fartbøder i trafikken.

Derfor ønsker vi, at Sundhedsministeriet bemyndiger Sikkerhedsstyrelsen til at udskrive bøder. Hvis Sikkerhedsstyrelsen kan udskrive bøder, når butikker ved en Mystery Shopping-kontrol bryder loven, så er der større incitament til at overholde lovgivningen for butikkerne. Og incitamentet vil være endnu større, hvis bødestørrelsen hæves fra 10.000 kr. til 40.000 kr. ved førstegangsovertrædelse.
 

Finansiering af den nye model
Hvis vores forslag til bedre håndhævelse af loven om salg af alkohol, tobak og håndkøbsmedicin ved Mystery Shopping bevilges 5 mio. kr. på finansloven 2020 anslår vi, at der kan føres 2750 fysiske alderskontroller, hvoraf de 750 vil være kontroller af salg af alkohol, og der kan føres 1850 onlinekontroller, hvoraf de 500 vil være kontroller af salg af alkohol. Dette beløb bliver ved vores metode hurtigt tjent ind.

Vi har beregnet, hvad merprovenuet vil blive, hvis man hæver afgiften på ulovligt salg af alkohol fra 10.000 til 40.000 kroner ved førstegangsovertrædelser og indfører Mystery Shopping.

Sikkerhedsstyrelsen har i dag ikke bemyndigelse til at lave prøvekøb, men kan blot observere i butikkerne. Ved denne metode har styrelsen i 2019 fundet 0 overtrædelser. Det vil i merprovenu give 0 kroner.

Opdagede overtrædelser i butikker

Førstegangsbøde nu (10.000)

Førstegangsbøde i fremtiden (40.000)

 

Difference

2019 (0)

0

0

0

 

Mystery shopping kan øge provenuet

Alkohol & Samfund har foretaget sine egne uofficielle prøvekøb af alkohol ved hjælp af Mystery Shopping. I 2018 og 2019 har organisationen fundet tilsammen 316 overtrædelser. Hvis det havde ført til bøde, ville der have været indbragt godt 3 mio. kr.

Opdagede overtrædelser* af Alkohol & Samfund

Førstegangsbøde nu (10.000)

Førstegangsbøde i fremtiden (40.000)

 

Difference

2018 (164)

1.640.000

6.560.000

4.920.000

2019 (152)

1.520.000

6.080.000

4.560.000

 

Vi konstaterede ulovlige salg i 68% af vores kontroller, så det er en mere effektiv metode end Sikkerhedsstyrelsens nuværende fremgangsmåde. Opdager Sikkerhedsstyrelsen samme rate af lovbrud i 750 kontroller, vil det medføre 510 bødeforlæg.

 

SIKKERHEDSSTYRELSENS SAGSGANG

FORHOLDENE NU

ØNSKEDE FORHOLD

  1. En person fra Sikkerhedsstyrelsen observerer en butik for at se, om der bliver solgt alkohol ulovligt
  1. En person fra Sikkerhedsstyrelsen foretager kontrolkøb sammen med en mindreårig for at se, om der bliver solgt alkohol ulovligt
  1. Hvis der foretages et køb af en person, der ser ud til at være mindreårig, griber tilsynspersonen ind
  1. Hvis købet foretages, får butikken et bødeforlæg (som ved en fartkontrol)
  1. Tilsynspersonen kontakter sælger og køber umiddelbart efter salget. De orienteres begge om, at der foretages en kontrol samt om lovgivningen på området

3a. Hvis butikken vedkender sig      skyld, betaler den bøden

3b. Hvis butikken ikke vedkender      sig skyld, går sagen til en domstol

  1. Hvis der er sket et ulovligt salg, så noterer Sikkerhedsstyrelsen butikken, men uden at give en bøde. Styrelsen har ikke lovhjemmel til at uddele administrative bøder

 

  1. Sikkerhedsstyrelsen politianmelder butikken og skal i den forbindelse løfte bevisbyrden

 

  1. Politiet skriver en rapport om sagen

 

  1. Når rapporten er skrevet, skal sagen tages op af en domstol

 

  1. Hvis domstolen kender butikken skyldig i ulovligt salg, udstedes der en bøde