Online rådgivning

Erfaringer fra Overkanten: Vigtig forebyggelse

Nyhed
Hos Novavi har online alkoholrådgivning ofte karakter af et forebyggende tiltag, der kan støtte de mindre medtagne klienter. Men tilbuddet rammer også misbrugere, der ikke opfatter den kliniske behandling som en mulighed.

Tine Lunding Bergenhagen, enhedsleder for Novavi i Lyngby og Køge:

- Deltagerne i Overkanten.dk omfatter flere kvinder og flere veluddannede end gennemsnitspatienten, vi ellers ser i ambulant fremmødebehandling. Mange kan betegnes som sædvanligvis ressourcestærke mennesker, der formår at gribe ud efter hjælp i rette tid.

- Mange deltagere er mindre medtagede end andre af de klienter, vi er i kontakt med. Rådgivningen kan ofte blot være nogle konkrete tricks; nogle forholdsvist simple ting som at tælle genstande og huske at drikke vand, når du er i byen. Og altså korte forløb, som forebygger, at der udvikles afhængighed.

- Vi har oplevet deltagere, som var tydeligt abstinente og har brug for afrusning og abstinensbehandling, før man kan starte samtalebehandlingen. Her er det flere gange lykkedes at få dem afruset i samarbejde med egen læge, og i disse tilfælde har Overkanten.dk altså været deres indgang til en vigtig behandling.

- Jeg har også flere deltagerhistorier fra mennesker, der bor i mindre samfund uden for de store byer, hvor de ikke ønsker at henvende sig i det kommunale alkoholbehandlingstilbud af angst for, at hele byen så ville vide det samme dag. For disse deltagere, der har job eller status i det mindre samfund, har det betydet hele forskellen, at de kunne modtage alkoholrådgivning/-behandling derhjemme i stuen med nedrullede gardiner uden risiko for at blive set.

Om Overkanten

Novavi har siden 2017 deltaget i forskningsprojektet ”Overkanten” i samarbejde med Statens Institut for Folkesundhed, og projektet fik tilskud fra TrygFonden.

Da projektet stoppede fortsatte Novavi med at tilbyde onlineforløb og Overkanten har siden 2020 været en fast del at Novavis ydelser.