Alle spritbilister skal undersøges for alkoholafhængighed og have den hjælp, de har brug for

Politikoplæg
Regionerne arrangerer kurser for spritbilister uden at undersøge dem for alkoholafhængighed. Alkohol & Samfund opfordrer trafikminister og sundhedsminister til at ændre bekendtgørelsen for kurserne.

Bilister, som har fået en betinget eller ubetinget frakendelse af deres kørekort som følge af spirituskørsel, skal ifølge Færdselsloven gennemføre et ANT-kursus, hvis de ønsker at bevare eller generhverve deres kørekort.

ANT-kurser (Alkohol-, Narko- og Trafikkurser) udbydes af alle landets regioner. Men på kurserne bliver deltagerne ikke undersøgt for alkoholafhængighed, selvom de er i højrisikogruppen for at være afhængige.

Alkohol & Samfund mener:

  • At man har et problematisk forhold til alkohol, hvis man har sat sig bag rattet med en promille på mere end 0,5. Og hvis man gør det mere end en gang, er der helt sikkert et problem. Og sådan et problem skal adresseres.
  • Når et menneske er blevet stoppet med alkohol i blodet og har fået frataget sit kørekort betinget eller ubetinget, er der en oplagt anledning til at tale om alkoholforbrug og samtidig en oplagt motivationsfaktor til at gøre noget ved et for højt alkoholforbrug eller en decideret afhængighed.
  • Når ANT-kurserne ikke systematisk adresserer alkoholforbrug og muligheder for behandling eller hjælp til at reducere alkoholforbruget, misser vi oplagte muligheder for at hjælpe borgere med alkoholproblemer ud af deres misbrug og reducere risikoen for trafikulykker og skader ved gentagne forseelser.
  • Derfor bør det være standard, at alle deltagere på ANT-kurserne gennemgår en AUDIT-alkoholscreening (WHO-godkendt test af alkoholvaner, som kan identificere storforbrug, skadeligt forbrug og afhængighed af alkohol), en gennemgang af behandlingsmuligheder og motiverende samtale om den enkeltes behov og muligheder for behandling, reduktion af forbrug eller lignende. En uddannet alkoholbehandler bør forestå dette led i ANT-kurset.
  • Derudover anbefaler vi, at Danmark indfører en model svarende til den svenske SMADIT (Samvirkan Mot Alkohol och Droger i Trafikken), hvor borgere mistænkt for alkohol- og narkotikakørsel så hurtig som muligt – helst indenfor 24 timer – kontaktes. I Sverige er det et behandlingssted eller kommunen, der forestår kontakten, men i Danmark ville det være oplagt, at denne kontakt kom fra Alkolinjen, som er Sundhedsstyrelsens tilbud til mennesker med alkoholproblemer og deres pårørende. Alkolinjens rådgivere kan udføre AUDIT-testen, gennemføre den første motiverende samtale og henvise borgeren til det tilbud, der passer bedst til ham eller hende.
  • En alkolås-model, hvor den person, der idømmes betinget fratagelse af kørekortet, skal installere en alkolås i sin bil, kan sagtens fungere som supplement til de andre foranstaltninger – forudsat, at alkolåsene kan leveres så snart dommen er faldet. I Alkohol & Samfund betragter vi dog alkolås-løsningen som en symptombehandling, der ikke gør noget ved det alkoholproblem, der er årsag til spritkørslen, og derfor skal sådan en løsning altid følges op med behandling.
Deltagere på ANT-kurser

Data på ANT-kursisterne og omstændighederne for dom/frakendelse

  • 83-91% af kursisterne er mænd
  • Mere end 1/3 af kursisterne er 25-44-år
    • Andelen af 25-44 årige kursister er stigende (med 7-9 procentpoint fra 2009 – 2016).
  • 82-99% af kursisterne har fået frakendt kørekortet som følge af spirituskørsel.
    • (spændvidde: 82 % i Region Hovedstaden og 99 % i Region Nordjylland)
  • Ubetinget frakendelse af kørekortet er den hyppigst forekommende frakendelsestype
    (52-75%)
    • Andelen af ubetingede frakendelser er stigende (med 17-21 procentpoint fra 2009 – 2016)
  • Omtrent 35 % af kursisterne fik kørselsforbud/frakendt kørekort som følge af spirituskørsel i forbindelse med en fest.
    • (spændvidde: 31% i Region Sjælland og 36% i Region Hovedstaden)
  • 5-9 % af kursisterne fik kørselsforbud/frakendelse i forbindelse med kørsel til/fra/på arbejde.
    • (spændvidde: 5 % i Region Nordjylland, samt 9 % i Region Midtjylland og Region Hovedstaden).
  • 10-18% af kursisterne fik kørselsforbud/frakendelse i en ’hverdagssituation’.
    • (spændvidde: 10 % i Region Midtjylland og 18 % i Region Sjælland).
  • 11-15 % af kursisterne har svaret ’andet’, når de skulle angive årsag til dom/frakendelse.
    • Det kan tyde på, at svarkategorierne ikke er tilstrækkeligt tydeliggjort.
  • 62-72 % af kursisterne, som har kørt spirituskørsel, var godt klar over, at de kørte med en for høj promille (på tidspunktet for sigtelsen).
    • (spændvidde: 62% Region Syddanmark og 72 % i Region Midtjylland)
  • Omtrent 40 % af kursisterne kørte med en promille på 0,51-1,20
    • (spændvidde: 33 % i Region Nordjylland og 42 % i Region Sjælland).
    • 2-4% angiver, at de havde en promille på over 2,50.
  • Mere end halvdelen af kursisterne angiver, at de ikke tidligere (forud for tidspunktet for sigtelse) har kørt spirituskørsel.
    • (spændvidde: 54% Region Midtjylland og 60 % i Region Hovedstaden)
Kilde: VIVE (November, 2018). Rapport: Evaluering af kurser i alkohol, narko og trafik (ANT-kurser)