Mystery shopping

To ud af tre butikker overtræder loven

Nyhed
Unge under aldersgrænserne kan købe alkohol i 70 % af danske butikker, viser undersøgelse fra Alkohol & Samfund. Resultaterne kalder på massivt behov for at stramme op på både personalets adfærd og på lovgivningen.

En 15-årig pige lægger to Breezere på disken og bliver ikke spurgt om id, da hun skal betale. Med en alkoholprocent på 4% svarer en Breezer til en almindelig øl. Dermed medvirker ekspedienten til, at butikken overtræder loven, der forbyder at sælge alkohol til unge under 16 år. Dette er ikke ualmindeligt, erfarer Alkohol & Samfund i en ny undersøgelse.

 

Samtidig er det i dag i praksis en gratis omgang for butikkerne at sælge alkohol til unge under aldersgrænserne. Derfor bør regeringen sørge for at stramme op på både kontrollen med og sanktionerne for overtrædelser af loven
Peter Konow, direktør i Alkohol & Samfund

I 2017 har Alkohol & Samfund foretaget Mystery Shopping i kommuner landet over. I 70% af tilfældene kunne unge i alderen 13-15 år købe alkohol. Det svarer til to ud tre butikker. Tallene offentliggøres på Danmarks største alkoholkonference, Den Nationale Alkoholkonference, som Alkohol & Samfund afholder i samarbejde med TrygFonden den 30-31. januar.

– Undersøgelserne bekræfter, at der i den grad er behov for en kulturændring blandt butikspersonalet. Set fra et juridisk perspektiv bør børn og unge, der ikke kan fremvise gyldigt ID, ikke kunne købe alkohol. Butikkerne tager ikke deres samfundsmæssige ansvar alvorligt, når de undlader at spørge mindreårige om ID, siger projektleder Magnus Kielberg fra Alkohol & Samfund.

Fjern de to aldersgrænser

For at gøre det sværere for unge at købe alkohol i butikkerne foreslår Alkohol & Samfund én aldersgrænse i stedet for de nuværende to aldersgrænser, da det tyder på, at det er svært for butikkerne at overholde to aldersgrænser.

- Samtidig er det i dag i praksis en gratis omgang for butikkerne at sælge alkohol til unge under aldersgrænserne. Derfor bør regeringen sørge for at stramme op på både kontrollen med og sanktionerne for overtrædelser af loven, siger Peter Konow, direktør i Alkohol & Samfund.

Flere alkoholindkøb i 2018

Alkohol & Samfund fortsætter og intensiverer indsatsen i 2018, da kontrollerne har en positiv effekt på ulovligt salg af alkohol.

Det bekræftes af erfaringer fra Schweiz. Her viser mystery shopping undersøgelser foretaget i perioden 2000 til 2010, at i takt med at antallet af kontroller steg, faldt antallet af registrerede ulovlige salg til mindreårige.

Alkohol & Samfund intensiverer indsatsen gennem samarbejdsaftaler med andre organisationer, der kan være med til at understøtte arbejdet med at dokumentere omfanget af ulovligt salg af alkohol til mindreårige i detailhandlen.

- Vi er i dialog med flere organisationer, der skal være med til at løfte projektet. Håbet er, at Mystery Shopping bliver et fast, landsdækkende projekt, der vil understrege behovet for bedre håndhævelse af gældende lovgivning for salg af alkohol til børn og unge, siger Magnus Kielberg, projektleder fra Alkohol & Samfund.