Fødselsdag

Tillykke - Alkolinjen har hjulpet over 5000 danskere på fire år.

Nyhed
Det er nu fire år siden at Alkohol & Samfund, sammen med Sundhedsstyrelsen, åbnede for telefonerne på Alkolinjen 80 200 500 og at antallet af mennesker, der ringer ind, er fordoblet siden åbningen. Det er blevet til over 5000 samtaler med borgere, der alle sammen har fået gratis og anonym rådgivning, fordi de er berørt af problemer med alkohol.

Kl. 11 mandag morgen åbner Alkolinjens telefoner og øjeblikkeligt ringer den første. Bjarne, lederen af Alkolinjen, tager hovedtelefonerne på og svarer. I den anden ende af telefonen, er en ung kvinde, der gerne vil vide, hvor hun kan få hjælp til sin far. Lige så godt kunne det have været en mand i halvtredserne, som har været ædru i nogle måneder, men som nu har haft et tilbagefald. Alkolinjens rådgivere har taget telefonen 5000 gange de seneste fire år – og hjulpet 5000 mennesker til at tage det første skridt ud af et ødelæggende alkoholproblem
− Rigtig mange der ringer ind, er i en akut krise. Alkoholproblemer har taget kontrollen fra dem og de har brug for hjælp til at se en udvej, siger Bjarne Stenger Elholm, som har været leder af Alkolinjen siden åbningen i januar 2016. 

Alkoholafhængighed er et af de mest underbehandlede problemer i Danmark. Sundhedsdatastyrelsen vurderer at 140.000 mennesker er afhængige, men kun ca. 17.000 modtager egentlig alkoholbehandling. Samtidig går der ofte 10-12 år før de kommer i behandling. Derfor lancerede Alkohol & Samfund og Sundhedsstyrelsen i starten af 2016 som et nationalt tilbud om gratis og anonym telefonrådgivning om alkoholproblemer. 
− Alkoholproblemer er tabuiserede, og derfor bliver de ofte holdt hemmeligt. Derfor var det vigtigt at skabe et tilbud hvor professionelle rådgivere kunne hjælpe drikkende og pårørende videre, gratis og anonymt, siger Bjarne.

Lige mange drikkende og pårørende ringer ind

Glædeligvis har borgerne taget tilbuddet til sig. Efter fire år hjælper Bjarne og de øvrige rådgivere i gennemsnit 150 mennesker om måneden. Behovet er stort og rådgiverne kan kun nå at besvare cirka halvdelen af alle opkald. Derfor har Alkolinjen udvidet sine åbningstider i sommeren 2019 og lanceret en chat-rådgivning til dem, der foretrækker at skrive med en rådgiver. Alkolinjen er finansieret af treårige puljemidler fra Sundhedsministeriet, og de udvidede åbningstider betyder at budgettet er trængt. 

– Vi håber selvfølgelig, at politikerne ligesom vi kan se behovet for, at Alkolinjen fremover kan holde åbent, når behovet er der, siger Bjarne Stenger Elholm.
Der ringer cirka lige mange mænd og kvinder ind til Alkolinjen. Forskellen er, at de mænd der ringer ind, primært selv har et alkoholproblem, mens kvinderne typisk er pårørende til en, der drikker. For dem alle gælder det, at de har brug for professionel hjælp i en svær situation – og her er rådgivernes vigtigste opgave at give støtte til at komme videre med løsningen af alkoholproblemerne, og til at vejlede om, hvilke behandlingsmuligheder der er.
 

En svær kamp

Maren fødselsdag
Maren er rådgiver på Alkolinjen

‒ Jeg synes det er opløftende at opleve, hvordan mange af dem, vi taler med, virkelig kæmper en kamp for at få kontrol over deres alkoholforbrug. Selvom nogle måske har svært ved at forestille sig, hvordan de skal klare et liv uden alkohol, så har de alligevel en motivation for at stoppe, fortæller Maren, som er rådgiver på Alkolinjen. 

‒ Og de kæmper med det, så de kan komme ud på den anden side og få et godt liv. Så der oplever jeg virkelig nogle stærke mennesker, som kæmper i mange år. Og det har jeg stor respekt for, siger hun.

Alkolinjens mål i dag er det samme som for fire år siden. Alle borgere med egne eller pårørendes alkoholproblemer inde på livet skal vide, at Alkolinjen findes, og nemt kunne komme i kontakt med den. Tallene viser at borgerne har taget Alkolinjen til sig. I dag er antallet af opringninger fordoblet sammenlignet med det første år. Men udover at hjælpe borgere videre i alkoholbehandling, hjælper Alkolinjen også fagfolk i kommunerne, læger, sygeplejerske og andre der møder mennesker med alkoholproblemer. For det kan være svært at tale om et alkoholproblem på jobcenteret eller under et 7 minutter langt lægebesøg.    

− Vi har informationsmateriale på skærmene i venteværelser og vi arbejder hele tiden på at komme med konkrete råd til hvordan frontpersonale kan hjælpe mennesker med alkoholproblemer videre, siger Bjarne Elholm. Vi ser frem til mange år ved telefonerne endnu. Alkoholproblemer forsvinder desværre sjældent af sig selv, og derfor er det vigtigt at borgerne har et sted hvor de helt trygt kan henvende sig anonymt og gratis.