Maren rådgiver på Alkolinjen

Halvdelen af Alkolinjens brugere har ikke ret til behandling

Nyhed
På tre år har mere end 5.000 pårørende søgt rådgivning på Alkolinjen, fordi de er nær relation til et menneske med et alkoholproblem. De vil hjælpe deres nære til at komme i behandling, men mange pårørende har også selv brug for hjælp. Selvom der findes pårørendetilbud i nogle kommuner, er det ikke en garanti for, at alle pårørende kan få den hjælp, de har brug for.

Halvdelen af henvendelserne til Alkolinjen kommer fra pårørende til et menneske med et alkoholproblem. Fra 2021 til 2023 har rådgivningen været i kontakt med 5.056 pårørende.

- Pårørende står i svære situationer og søger især hjælp til at støtte den, der drikker. Nogen har også glemt at passe på sig selv, og vi hjælper dem med dét, de har mest brug for i situationen. Det kan være en sparringssamtale til at hjælpe ens nære, men vi gør også ofte pårørende opmærksomme på, at de selv kan have brug for behandling, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.

Pårørende er modsat dem med alkoholproblemet ikke garanteret hjælp, påpeger direktør i Alkohol & Samfund, Ida Fabricius Bruun:

- Rådgiverne på Alkolinjen kan tage den første snak og derefter hjælpe videre til den behandling, der er brug for. Men der er ingen garanti for, at pårørende efter samtalen kan få hjælp, selvom de har behov for det. Derfor efterlyser vi en behandlingsgaranti til alle pårørende, siger Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund.

Alkolinjen

Hvis du, eller nogen du kender, har alkoholproblemer, kan du alle hverdage kl. 9 til 17 kontakte Alkolinjen på 80 200 500 eller chat på alkolinjen.dk, skrive til brevkassen eller sende en SMS med teksten ALKOHOL til 1231 og blive ringet op af en rådgiver.

I samtalerne på Alkolinjen, mærker rådgivningen, at mange pårørende er trætte og opgivende:

- Der kan i gennemsnit gå 10-12 år, før mennesker med et alkoholproblem kommer i behandling. Det er alt for lang tid, hvor man desværre kan nå at ødelægge sit liv og gode relationer til familie og venner. Det kan være svært at reparere igen, siger Bjarne Stenger Elholm og påpeger, at konsekvenserne er mangesidede:

- Den der drikker, kan få uforudsigelig adfærd, og det kan skabe tillidsbrud, løgne og mangel på respekt mellem mennesker. Alt det vi normalt forbinder med en kærlig relation, kan blive udfordret. Det skaber ofte nogle uhensigtsmæssige mønstre hos pårørende, og det kan kræve terapi at ændre på, siger han.

Pårørende kan have svært ved at tage samtalen med ens nærmeste om et alkoholproblem, og det kan skabe konflikter i familier og venskaber. Derfor har Bjarne Stenger Elholm nogle konkrete råd, man kan følge:

- Udtryk din bekymring for det, du ser og fornemmer, der har forandret sig hos den der drikker. Vær rolig, vælg det rigtige tidspunkt, formuler dig klart og tydeligt, lyt og afklar misforståelser. Undersøg også hjælpemuligheder inden, så du ved, hvad der findes og hvor. Alkolinjen kan hjælpe dig og øve samtalen igennem med dig, siger Bjarne Stenger Elholm.

Pårørendes henvendelser til Alkolinjen

En opgørelse for 2021 til 2023 angående pårørendes henvendelser til Alkolinjen viser:

  • Alkolinjen har været i kontakt med 5.056 pårørende til et menneske med et alkoholproblem
  • 26% af henvendelserne er fra pårørende i alderen 45-54 år
  • Ægtefæller, samlevere og kærester står tilsammen for en tredjedel af pårørendehenvendelserne i 2021-2023
  • Næststørste gruppe er voksne børn af alkoholafhængige, som tegner sig for 16 procent af henvendelserne
  • Alkolinjen får henvendelser fra hele landet, men Region Hovedstaden tegner sig for 41 procent i perioden
  • Når pårørende har brug for mere hjælp efter samtaler med Alkolinjens rådgivere, bliver de ofte henvist til at kontakte et rusmiddelcenter, som har pårørendetilbud. Men nogen får også selvhjælpsmaterialer eller bruger alkolinjen.dk.

Alkolinjen er et lettilgængeligt tilbud til borgere med alkoholproblemer og pårørende og drives af Alkohol & Samfund med støtte fra Sundhedsstyrelsen. Rådgivningen er akkrediteret af RådgivningsDanmark, har høj faglig kvalitet og høj brugertilfredshed.

Alkolinjen.dk viser et geografisk kort alle tilgængelige tilbud til alkoholbehandling i Danmark. Kortet viser også eksisterende tilbud til pårørendebehandling, som findes nogle steder i landet.

Alkolinjen blev etableret for 8 år siden. I det første år fik rådgivningen 2.734 henvendelser og knap 1.000 blev besvaret. Otte år senere i 2023 fik rådgivningen 7.545 henvendelser i alt og kunne besvare 4.265. Traditionelt er halvdelen af henvendelserne til Alkolinjen fra pårørende.