Halvdelen af Alkolinjens brugere har ikke ret til behandling
Halvdelen af henvendelserne til Alkolinjen kommer fra pårørende til et menneske med et alkoholproblem. Fra 2021 til 2023 har rådgivningen været i kontakt med 5.056 pårørende.
- Pårørende står i svære situationer og søger især hjælp til at støtte den, der drikker. Nogen har også glemt at passe på sig selv, og vi hjælper dem med dét, de har mest brug for i situationen. Det kan være en sparringssamtale til at hjælpe ens nære, men vi gør også ofte pårørende opmærksomme på, at de selv kan have brug for behandling, siger Bjarne Stenger Elholm, leder af Alkolinjen.
Pårørende er modsat dem med alkoholproblemet ikke garanteret hjælp, påpeger direktør i Alkohol & Samfund, Ida Fabricius Bruun:
- Rådgiverne på Alkolinjen kan tage den første snak og derefter hjælpe videre til den behandling, der er brug for. Men der er ingen garanti for, at pårørende efter samtalen kan få hjælp, selvom de har behov for det. Derfor efterlyser vi en behandlingsgaranti til alle pårørende, siger Ida Fabricius Bruun, direktør i Alkohol & Samfund.
I samtalerne på Alkolinjen, mærker rådgivningen, at mange pårørende er trætte og opgivende:
- Der kan i gennemsnit gå 10-12 år, før mennesker med et alkoholproblem kommer i behandling. Det er alt for lang tid, hvor man desværre kan nå at ødelægge sit liv og gode relationer til familie og venner. Det kan være svært at reparere igen, siger Bjarne Stenger Elholm og påpeger, at konsekvenserne er mangesidede:
- Den der drikker, kan få uforudsigelig adfærd, og det kan skabe tillidsbrud, løgne og mangel på respekt mellem mennesker. Alt det vi normalt forbinder med en kærlig relation, kan blive udfordret. Det skaber ofte nogle uhensigtsmæssige mønstre hos pårørende, og det kan kræve terapi at ændre på, siger han.
Pårørende kan have svært ved at tage samtalen med ens nærmeste om et alkoholproblem, og det kan skabe konflikter i familier og venskaber. Derfor har Bjarne Stenger Elholm nogle konkrete råd, man kan følge:
- Udtryk din bekymring for det, du ser og fornemmer, der har forandret sig hos den der drikker. Vær rolig, vælg det rigtige tidspunkt, formuler dig klart og tydeligt, lyt og afklar misforståelser. Undersøg også hjælpemuligheder inden, så du ved, hvad der findes og hvor. Alkolinjen kan hjælpe dig og øve samtalen igennem med dig, siger Bjarne Stenger Elholm.