Unge spiller bordfodbold

Sådan markedsfører I en fed fest

Måden som sociale arrangementer (fester, cafér osv.) bliver annonceret på er med til at sætte rammen og stemningsbilledet for begivenheden. Det er derfor afgørende, at alle elever føler sig velkommen og har lyst til at deltage, når de ser et opslag eller en plakat om begivenheden.

En god og åben invitation kan laves i fællesskab mellem festudvalget, caféudvalget og ledelsen. På den måde kan festudvalget og caféudvalget sætte stemningen for begivenheden, mens ledelsen efterfølgende kan godkende udvalgenes Facebook-opslag, plakater mm.  

For at lave en god annoncering er det vigtigt, at der er fokus på festens tema, stort dansegulv, fede DJ’s eller andre sjove aktiviteter. Invitationen til festen skal være inkluderende for at sikre, at der er mange, der deltager. For som en gymnasieelev fra Roskilde Katedralskole siger, ”Jo flere, der kommer til festerne, jo hyggeligere”. Fokusér derfor på festens fede aktiviteter og fællesskaber – så festen er indbydende for alle elever på gymnasiet.

Til de fleste gymnasiefester bliver der solgt alkohol, men derfor behøver det ikke at blive en drukfest. Inviter hellere til en fed temafest med fokus på sjove konkurrencer eller aktiviteter, i stedet for at invitere til en fest, hvor der er fokus på alkohol. Alkohol & Samfund anbefaler, at festen ikke bliver annonceret med fokus på druk eller et stort alkoholforbrug. I stedet kan man i invitationen til festen eller caféen nævne, hvad der bliver solgt i baren og til hvilken pris. 

Det er vigtigt at være opmæksom på, at det er ulovligt for diskoteker og barer at markedsføre efterfester ifølge markedsføringsloven §11. Gymnasier bør derfor heller ikke markedsføre efterfester, men i stedet opfordre til fælles afslutning på festen fx med fælles natmad eller med afspilning af en bestemt sidste sang.