Alkoholkampagne 2023

Vores Alkoholkampagne uge 40

I vores årlige, landsdækkende uge 40 kampagne sætter vi fokus på alkoholvaner og alkoholproblemer, så flere mennesker bliver klogere på alkoholproblematikker og bliver inspireret til at skære ned og søge hjælp. Mere info om kampagnen i 2024 følger.

Sundhedsstyrelsen estimerer, at cirka 402.000 danskere har tegn på moderate alkoholproblemer, mens cirka 67.000 danskere har tegn på svære alkoholproblemer. Men i 2021var kun cirka 23.000 danskere i offentligt finansieret alkoholbehandling, og vi ved fra tidligere undersøgelser, at der i gennemsnit går 11 år, før man søger hjælp for alkoholproblemer. 

Derfor er kampagnens formål at få flere danskere til at søge hjælp for deres alkoholproblemer og få viden om mulighederne for gratis behandling i kommunerne og rådgivning via Alkolinjen.

Årets kampagne

Mange af os drikker for meget. Men vi kan få hjælp til at drikke mindre. I år er målet at få flere danskere til at søge hjælp via rådgivnings- og selvhjælpstilbud som for eksempel Alkolinjens telefon og chat, alkoholtesten, app’en AlkoLog og kommunernes tilbud til mennesker med alkoholproblemer. Mere info om kampagnen i 2024 følger.

Befolkningsundersøgelse 

Vores kampagner bliver indledt med en undersøgelse af danskernes forhold til alkohol, alkoholproblemer og den danske alkoholkultur. Resultaterne præger kampagernes budskaber og materialer.

Samarbejde med kommuner

Kommuner er vigtige samarbejdspartnere og kan være med til at supplere den landsdækkende kampagne og få budskabet ud til flere borgere. Det kan øge antallet af mennesker, som søger hjælp. Kommuner modtager digitalt materialepakke, de kan udbrede på egne kanaler i uge 40. Det er blandt andet opslag til sociale medier og webbannere.

Tidligere kampagner

Kampagne 2023 - 1 ud af 6 mister kontakten med nære på grund af alkohol

Målet med kampagnen i 2023 var at få flere danskere til at søge hjælp via rådgivningstilbud som for eksempel Alkolinjens telefon og chat, alkoholtesten og kommunernes tilbud til mennesker med alkoholproblemer. En undersøgelse lavet af Voxmeter for Alkohol & Samfund viste, at 1 ud af 6 mister kontakten med en nærstående på grund af alkohol. Vi ønskede derfor med kampagnen at få flere til at søge hjælp tidligere, så færre skulle opleve at miste kontakten. 

Kampagnes budskaber blev delt i landsdækkende presse med historier i GO' Morgen og GO' Aften Live og via kommunernes kanaler.

Opkald til Alkolinjen
Nyhed
Øl, vin og spiritus er for mange danskere en del af det sociale liv. Men alkohol fører også til konflikter og uvenskaber. Hver sjette dansker oplever at miste kontakten på grund af alkohol, viser ny befolkningsundersøgelse. I uge 40 opfordrer Alkolinjen i en kampagne til at søge hjælp for at undgå, at alkohol fører til splid og konflikter.

Kampagne 2022 - flere end du tror

Målet med kampagnen i 2022 var at flere personer end tidligere skal søge hjælp til at sænke deres alkoholforbrug via rådgivnings- og selvhjælpstilbud som for eksempel Alkolinjens telefon og chat, alkoholtesten, app’en AlkoLog og kommunernes tilbud til storforbrugere. 
Derudover var ønsket, at kampagnen fik danskerne til at reflektere over og diskutere danskernes alkoholkultur og blive opmærksom på eget alkoholforbrug og -vaner og hvordan de kan ændres. 

Kampagnes budskaber blev delt i landsdækkende presse, med historier og debatter i GO' Morgen og GO' Aften Live og via kommunernes kanaler.

Kampagne 2020 og 2021 - flere end du tror

Målet med kampagnen i 2020 og 2021 var at  bryde tabuet om alkoholproblemer og få flere mennesker til at tage skridtet og søge hjælp via alkoholbehandling, Alkolinjen 80 200 500 eller selvhjælp. Her delte tidligere drikkende, storforbrugere og pårørende deres historier i GO' Morgen og GO' Aften Live.

banner
Nyhed
Danskernes forbrug af alkohol stiger. Over 860.000 drikker for meget, og selv et mindre overforbrug kan få skadelige konsekvenser. Vi vil helst ikke snakke om vores forbrug, og imens er venner, familier og kollegaer bekymrede og vil gerne række ud - men de har svært ved at tage samtalen, viser en undersøgelse i anledning af Alkoholkampagne uge 40.
Uge 40 Kommune
Nyhed
Omkring 620.000 danskere har et problematisk alkoholforbrug, og 147.000 er deciderede afhængige af alkohol. Alligevel var blot 17.600 personer i offentligt finansieret alkoholbehandling i 2018 til trods for, at der er rigtig gode muligheder for at få hjælp til at sænke sit forbrug af alkohol eller helt holde op med at drikke. Men to ud af tre kender ikke til de gratis tilbud om alkoholbehandling i kommunerne.
Britt og Bjarne Go' morgen danmark
Nyhed
Historisk mange danskere ringede til Alkolinjen i uge 40. Det bekræfter et øget behov for at snakke om alkoholvaner og søge hjælp, mener Alkolinjens leder Bjarne Stenger Elholm.